Dutch Design Award 2018

Best Opdrachtgeverschap

BEST CLIENT AWARD

 

quote jury

“De werkwijze van Social Label levert niet alleen unieke, fraaie producten op, maar ook geïnspireerde ontwerpers en gelukkige, gemotiveerde mensen in de werkplaatsen.”

De prijs voor opdrachtgevers die designers en vormgeving strategisch inzetten voor hun bedrijf of instelling. Hiermee wordt goed opdrachtgeverschap in relatie tot design beloond. Belangrijke criteria zijn de mate van professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie.

 

SOCIAL LABEL x DIVERSE DESIGNERS | SOCIAL LABEL

Social Label omschrijft zichzelf als een laboratorium dat de kracht van design en communicatie inzet voor een andere kijk op werken, leren en meedoen. Daarmee zijn ze niet zozeer opdrachtgever als wel aanjagers van ontwerpen die de mensen in de werkplaats vooruithelpen. Oprichters Petra Janssen (Studio Boot) en Simone Kramer (C-mone) ontwerpen arbeid op maat en design met betekenis, waardoor mensen die aan de zijlijn staan mee kunnen doen en trots ontlenen aan de mooie producten die zij maken. Hiervoor zoeken zij steeds een ontwerper, om een product te ontwerpen met als doel de mensen in de werkplaats een stap te laten zetten. Er werken momenteel twaalf topontwerpers met Social Label, waaronder Piet Hein Eek, Kiki Van Eijk, Dick Van Hoff, Edwin Vollebergh, Borre Akkersdijk en Roderick Vos.

Jury: Deze inzending onderscheidt zich van andere inzendingen, omdat er geen sprake is van de gebruikelijke klant-ontwerper-relatie. Social Label is een schitterend voorbeeld van ‘what design can do’ voor mensen. De basis van de ontwerpbriefing wordt gevormd door de mogelijkheden en behoeften van de mensen die het product gaan produceren. Social Label doet dit dermate goed dat het niet alleen unieke, fraaie producten oplevert, maar ook geïnspireerde ontwerpers en gelukkige, gemotiveerde mensen in de werkplaatsen.”

 

 

JURYRAPPORT DUTCH DESIGN AWARDS 2018

Tussen de 24 winnaars van Dutch Design Awards 2018 is geen ontwerper te vinden die zich nog laat tegenhouden door heersende conventies, structuren, systemen of (denk)patronen. Het teweegbrengen van verandering lijkt de belangrijkste katalysator voor de ontwerpers. 

Toch is pure rebellie niet hun grootste gemene deler; de ontwerpers van nu vatten hun taak over het algemeen niet licht op. Ze durven te leren van het verleden en gebruiken traditionele kenmerken van de designdiscpline als humor of kunstzinnige, verhalende concepten net zo gemakkelijk als hun geëngageerde en disruptieve kijk op de wereld.

De jonge generatie ontwerpers treedt steeds vaker buiten de oevers van hun eigen discipline(s), en blijft júist zoeken naar (nieuwe) manieren van samenwerken, met verschillende (ook commerciële) partijen en op basis van andere business modellen. De opkomst van digitale innovaties biedt veelbelovende mogelijkheden om antwoorden te formuleren op de grote vragen van deze tijd. Dergelijke innovaties en maatschappelijke uitdagingen vereisen dat partners uit verschillende disciplines en industrieën samenwerken. Het primaire streven van veel van de huidige ontwerpers is om vernieuwende en alternatieve werk- en productiemethoden te onderzoeken en ontwikkelen.

 

 

Een drietal thema’s komt dit jaar sterk bovendrijven.

 

Circulariteit

Duurzaamheid is op dit moment met recht en reden één van de belangrijkste thema’s in onze samenleving en daarmee ook in de designwereld. Het sluiten van kringlopen wordt momenteel gezien als dé manier om (klimaat)doelen te bereiken. Ontwerpers pakken vraagstukken radicaal anders aan en breken daarmee met menige aanname en traditie.

Mens & machine

De winnaars van dit jaar speculeren over hoe technologie ons leven steeds verdergaand beïnvloedt, maar leggen de macht ook terug bij de bron: de mens. Met alle zelfdenkende techniek en handige applicaties, die bovendien steeds prominenter worden in ons dagelijks leven, is transparantie in toenemende mate noodzakelijk. De alomtegenwoordigheid van technologie is niet de bepalende waarde; de waarde zit hem in de gebruiker, en die is uniek.

Impact en vertrouwen
In een tijd van fake news is vertrouwen van het allergrootste belang: wat is echt en wat niet. Instagram is allesbepalend in de beeldvorming over vormgeving en mode. Daarmee worden intentie en impact van de boodschap steeds belangrijker. Veel ontwerpers kiezen ervoor om in reactie hierop een alternatief beeld of nieuwe taal te ontwikkelen.

COMMISSIES
De selectiecommissies van de Dutch Design Awards 2018 bestaan uit 30 designexperts die onder leiding van juryvoorzitter Job Meihuizen (DDA) de winnaars selecteren. Zij beoordelen projecten aan de hand van de criteria esthetiek, impact, innovatie, productiewijze en samenwerking. Doorslaggevend is de mate waarin een ontwerp vernieuwend is en/of een relevante bijdrage levert aan de maatschappij.

Dit zijn de designexperts die dit jaar de commissies vormden (in alfabetische volgorde):
Pieter Aarts, Joost Alferink, JaapJan Berg, Remco van Bladel, René Boer, Karin van den Brandt, Vanessa van Dam, Matthijs van Dijk, Henk Haaima, Bert Hagendoorn, Rita van Hattum, Anne Hoogewoning, Mark van Iterson, Jeroen Junte, Roosje Klap, Georgette Koning, Carolien Ligtenberg, Bjarne Mastenbroek, Jeroen van Mastrigt, Rachid Naas, Shay Raviv, Luuk Ros, Milou van Rossum, Iris Ruisch, Lonny van Ryswyck, Michiel van Schie, Angelique Spaninks, Roel Stavorinus, Saskia van Stein, Sabine Wildevuur, Erwin van der Zande

Een internationale vakjury kiest uit alle winnaars in oktober de winnaar van de Future Award. Het publiek bepaalt tijdens DDW18 de winnaar van de Public Award.