De wereld nóg mooier maken

intervieuw met Petra Janssen / BD / vrijdag 25 juni 2021

 

Designer Petra Janssen verloochent zichzelf nooit

door Chris Korsten

 

 

De wereld nóg mooier maken dan-ie al is. Daar is (grafisch) designer Petra Janssen al ruim dertig jaar mee bezig. Met haar levenspartner Edwin Vollebergh vaart ze onder de vlag van Studio BOOT in allerlei wateren, waarbij ze soms bewust tegen de stroom oproeit.

Op z’n janboerenfluitjes laten Johan Cruijff en vijf andere ambassadeurs van het HollandBelgium Bid de pedalen rondgaan in Zürich. Het is december 2010. Het sextet is onderweg naar FIFA-baas Joseph S.Blatter. De twee landen hebben zich kandidaat gesteld voor de organisatie van het WK van 2018 of desnoods van 2022. Cruijff tovert even later uit een mysterieuze sporttas, voorzien van een kleurrijk logo, het bidbook tevoorschijn. „We hebben het bidbook, het logo én de tas ontworpen. Was een grote verrassing, zo’n eervolle klus. Het WK-voetbal is immers naast de Spelen het grootste evenement op aarde. Jammer dat het bid, dat achteraf bij voorbaat kansloos was, het niet heeft gehaald. Anders had het allemaal nog veel meer exposure gekregen”, benadrukt Janssen(55). Twee jaar eerder had het designerskoppel een mooi voorproefje beleefd tijdens het WK in Frankrijk, door voor Nike een serie (spraakmakende) posters te ontwerpen.

Of het nu om een affiche, een logo of een boek gaat, de twee weten er wel raad mee. Zo verstaat het duo als geen ander de kunst van de typografie. „De keuze van lettertypen, vette en cursieve varianten, de opmaak van tekstblokken, de interpuncties, de witruimte de bladspiegel, álles speelt een rol. De elementen dienen in harmonie met elkaar te zijn, zodat sprake is van één ritmisch geheel. Vergelijk het met een muziekstuk; dat moet óók kloppen van a tot z”, verduidelijkt Janssen.

Tijdens haar studie grafisch ontwerp aan de Bossche kunstacademie ontmoette ze Vollebergh(58). In 1991 lanceerden ze samen Studio BOOT. De successen, zowel nationaal als internationaal, kwamen snel. De ontwerpdrift bereikte later zelfs de filatelie: in 1997 rolde er uit hun koker een Valentijnspostzegel, uniek in z’n soort. De love stamp bevatte namelijk een kraslaag, waaronder telkens een (uitnodigende) boodschap verscholen lag. „Om je te onderscheiden en tevens geloofwaardig te blijven is het van wezenlijk belang dat je binnen dit vak trouw blijft aan jezelf. Een eigen visie en touch doen er écht toe, evenals het tonen van een gezonde portie lef en jezelf verdiepen in de opdrachtgever. Een goed ontwerp staat wat mij betreft haaks op het begrip marketing; dat heb je alleen nodig als je een slecht product hebt”, weet Janssen.

In de loop der tijd heeft ze op diverse aanverwante terreinen eveneens haar stempel gedrukt, zoals binnen het onderwijs. Voorheen bij de Design Academy Eindhoven, tegenwoordig bij de ArtEZ Hogeschool in Arnhem. Een ander wapenfeit: ze houdt zo nu en dan exposities en lezingen in binnen- en buitenland. Daarnaast samen met Simone Kramer en Vollebergh initiator van stichting Social Label en het Werkwarenhuis op de Tramkade. Op die plek heeft Janssen onlangs een bijzondere expositie ingericht met een grote hoeveelheid exclusieve boeken van haar zielsverwant en goede kennis Anthon Beeke, de vermaarde grafisch ontwerper die in 2018 overleed. Op verzoek van diens partner Lidewij Edelkoort, een bekende trendwatcher, is Janssen sinds kort ambassadeur van Nederland bij het World Hope Forum.

 

Link

 

foto Marc Bolsius

 

 

Nederland, Den Bosch, Petra Janssen van Studio Boot