Dutch Creativity Awards

Jury President Dutch Creativity Awards 2021

Petra President Editorial, Graphics

 

 

What are you most looking forward to as a Jury Member for this year’s Dutch Creativity Awards? Will you be looking out for anything in particular?

Ik ben altijd op zoek naar eigenheid, dit kan zijn eigenzinnig, andere kijk, vervreemdend of gewoon niet passend in deze tijd. Daar wordt ik heel nieuwsgierig van. Iedereen heeft een andere kijk. Misschien heeft de afgelopen lockdown-periode zaken veranderd voor ontwerpers. Activistischer of meer beschouwend?

 

What’s your ‘must see’ work from last year? 

Algemene beschouwingen by Nieuwe Bosche School & Antishit. De open call om mee te doen aan expo op het grootste podium van de stad, de straat, gaf grafisch ontwerpers/ beeldmakers een kans om een eigen visie te laten zien rondom de 2e kamer verkiezingen. Een belangwekkend onderwerp waar verschillende geluiden samen kwamen, gemaakt door een bonte verzameling beginnende of gearriveerde ontwerpers. ‘Girlpwr’ voor meer vrouwen in de tweede kamer en veel ‘ga toch stemmmen’ oproepen om aan te geven dat het nu een belangrijk moment is voor iedereen om je stem te laten horen. Alle 200 affiches waren te zien op de website van Algemene beschouwingen en 60 MUPI’s in abri’s in de stad. Posters als kunst met een boodschap op straat voor iedereen.

 

 

Who is your current ‘one to watch’?

(former intern) Lyanne Wiersema fashion stylist, hunter, collector and amateur astronaut.

Alleen al die titel ‘Amateur Astronaut’ is voldoende reden om haar te gaan volgen. Het vak stylist is ondergewaardeerd. Zij zijn de beeldmakers de voorlopers, de anders denkenden, degene die experimenteren. Goede stylisten ebben het vermogen om onbevangen vooruit te kijken. Go Girl!

 

 

 

What’s your biggest takeaway from the last year?

Becoming ambassador for the Netherlands of the Word Hope Forum by Lidewij Edelkoort &  Philip Fimmano.

Na de aftrap in Nederland tijdens de Dutch Design Week zijn er inmiddels bijzonder onderhoudende en inspirerende  webinairs geweest vanuit, Parijs, USA, Brazilie, Japan, IJsland. Elke maand wordt een prachtig programma samengesteld door de ambassadeurs uit het betreffende land. Een mooie inkijk wat de design wereld zelf onderneemt om een maatschappelijke verandering of voortrekkers rol in te nemen.

 

 

Who would you define as a creative visionary? What qualities should that person have?

Lidewij Edelkoort Met haar boek ‘A Labour of Love’ met de bijbehorende tentoonstelling in Lille tijdens de World Design Capital. Daar werd weer bewezen dat een eigenzinnig en poetische beeld een groot publiek kan boeien.  Deze tentoonstelling liet een nieuwe generatie ontwerpers zien die experimenteren met materialen en het maakproces. Om dit inzichtelijk te presenteren heb je veel kennis van zaken nodig. De expositie was intuitief en informatief waardoor het een beleving was. Jammer dat met de opening in September samenviel met de opkomst van Covid. Dit is een expo die zeker nog een keer aan het publiek getoond moet worden.

 

Where do you seek inspiration from?

Ik vind het altijd leuk om met vrienden, collega uit te wisselen en onderwerpen te bevragen. Het kan gaan over economie, politiek, mooie dingen, of gewoon opvallende gebeurtenissen uit het nieuws. Daarnaast hou ik van reizen, dit betekent onderweg zijn en de beelden langs je laten gaan. Door de de lockdown heb ik ook de natuur dicht bij huis weer ontdekt.

 

 

Do you have any creative mantras?

Er mag altijd iets mislukken want anders kom je niet tot iets onverwachts. Het experiment is dan ook heel belangrijk in onze studio. We werken voor iedereen die daarbij past en dat maakt elke nieuwe opdracht tot weer een nieuwe begin.

 

 

How do you deal with (the fear of) failure? Any tips?

We zijn daar niet zo bang voor omdat we best goed aanvoelen wat onze klanten willen. Ontwerpen is voor ons een proces van samenwerken waarin je samen optrekt. We doen niet mee met pitches. Dat vinden we moeilijk. Het onstaat vaak uit een slechte briefing, of dat het moet. We willen graag samenwerken en dat kan bij een pitch niet.

 

 

What drives you to pursue your career goals?

Ik probeer altijd goed naar mezelf te luisteren. Samen met mijn man Edwin Vollebergh waarmee ik 30 jaar geleden ‘studio Boot‘ begon bespreken we nog steeds wekelijks de lijn die we willen volgen. Dit houdt in dat ik ook lesgeef bij de Master ARtez University en dat we verschillende eigen projecten zijn opgestart. Deze projecten geven betekenis aan het vak en aan de maatschappij, een samenleving waarin design een belangrijke communicatieve en ondersteunende rol kan innemen. www.sociallabel.nl www.werkwarenhuis.nl Wil je iets  bereiken dan moet je het gewoon doen! Een beetje activisme is ons niet vreemd.

 

 

How can we, in the creative industry, help to build a better tomorrow?

Best piece of advice? 

A better tomorrow start with yourself and clients will find you. The motivation of change is not a PR story, you have to feel it in your body en soul.

 

Petra