in gesprek met koningin Maxima

maxima-header

Koningin Máxima onderzoekt ‘Status van Dutch Design’ tijdens DDW2016

 

DDW is met meer dan 275.00 bezoekers het grootste design evenement van Noord-Europa. Koningin Máxima ging in gesprek met ontwerpers over de status van Dutch Design. Tevens bezocht ze het Klokgebouw, een van de hoofdlocaties van DDW voor de tentoonstelling The Making of Your World met werk van designers die de wereld willen verbeteren, en de expo Mind the Step met werk van studenten van de drie Nederlandse technische universiteiten. Ze sprak met diverse ontwerpers op het Ketelhuisplein in Eindhoven.

 

Een tiental door de wol geverfde creatieven en jonge ontwerpers waaronder Maarten Baas (ambassadeur DDW 2016) en de organisatie van DDW spraken met Koningin Máxima over het gebied waarop design zich nu begeeft: tussen kunst, cultuur, markt en samenleving. Dutch Design draagt bij aan een nieuwe hybride praktijk, waarin van scheiding tussen disciplines zoals product, grafisch, landschap, stedenbouw, architectuur, gaming, enz. nog nauwelijks sprake is.

 

Martijn  Paulen, directeur DDF / DDW / DDA, Miriam van der Lubbe, Jeroen van Erp,  Thomas Widdershoven, Petra Janssen, Dave Hakkens, Arne Hendriks, Christien Meindertsma, Thomas Paulen, Govert Flint, Pauline van Dongen, Maarten Baas.

 

bezoek-koningin-maxima_ddw_2016_-jeroen_van_der_wielen_49a7203_lr

 

bezoek-koninging-maxima_ddw16-jeroen-van-der-wielen_o7b0427_lr

 

Petra Janssen  (studio Boot) vertelde over het toepassen van design in en met de samenleving. Het verhalend servies, Social label >KOM van ontwerper Edwin Vollebergh (Studio Boot) ism Cello zorg en Reinier van Arkel, stond als mooi voorbeeld op tafel.

 

bezoek-koninging-maxima_ddw16-jeroen-van-der-wielen_o7b0418_lr

 

bezoek-koninging-maxima_ddw16-jeroen-van-der-wielen_o7b0439_lr

 

Wat is Dutch Design?
Dutch Design is een mentaliteit en verwijst niet per definitie naar een nationaliteit. Het refereert aan de ontwerpesthetiek die eigen is aan Nederlandse designers: minimalistisch, experimenteel, innovatief, onconventioneel en met een gevoel voor humor. We herkennen het oplossingsgerichte denken, het functionele, het humanisme, de vrijdenkers, de brutaliteit, de humor, de relativering, het eigenzinnige, het niet denken in hiërarchische barrières, het onconventionele. Maar ook de bereidheid om stakeholders serieus te nemen en te betrekken in de oplossing, in het creatieproces.

‘Design houdt niet op bij een mooi vormgegeven product. Het is een mentaliteit geworden.’ 

Vrij Nederland, 15 oktober 2016

 

foto’s Jeroen van de Wielen