Merk Den Bosch

Zin in

Een nieuwe beeldtaal voor Den Bosch maken. Dat is wat Studio Boot samen met Bossche ontwerpers heeft gedaan. We startten in het voorjaar van 2022. Organiseerden samen met Den Bosch Partners een Bossche Merkweek en deden uitvoerig historisch kleurenonderzoek.

Den Bosch is een stad met een rijk verleden. Dat verleden koesteren we, maar zetten we niet onder een stolp. In het nieuwe beeldmerk van Den Bosch komen verleden en de toekomst samen. Die kunst van het verenigen zit in het DNA van de stad. Dit is de stad van de tienduizenden vrijwilligers. Van hechte families en van voordeuren die soms jaren niet opengaan, omdat iedereen achterom komt.

Studio Boot gelooft in de kracht van samen. Daarom werkten we bij de ontwikkeling van het beeldmerk samen met allerlei professionals met verschillende expertises. Zo ontstaat een gelaagd beeld, een veelzijdig kleurenpalet en een stevig inhoudelijk onderbouwde beeldstrategie.

 

 

Schild

De vorm van het schild is de basis van de beeldtaal. Het is bovendien het podium voor de kleuren. De achtergrond van het schild is drieledig. Het is een verwijzing naar de vele oude (familie)wapens en schilden in de stad, het refereert aan de opbouw van een glas-in-loodraam en de samenvoeging van de letters D en B leveren deze vorm op.

Het schild is afgesneden, zodat het moderner en slanker wordt. Passend bij een stad met een open blik naar morgen. Die openheid zit ook in de diversiteit aan kleurencombinaties die gemaakt mogen worden

 

Kleur

Den Bosch is niet alleen grijs. Maar ook Mariablauw, Wijkzon, Fundament Bruin, Samen Roze en Signaal Geel. Allemaal kleuren die deel uit maken van het Bossche Kleurenpalet. Dat palet is de uitkomst van het kleurenonderzoek tijdens de Merwerksessies die plaatsvonden in de zomer van 2022.

Alle kleuren gaan over traditie en vernieuwing. Ze gaan over de binnenstad, maar ook over de wijken. Over oud en jong. In elk schild zitten die tegenstellingen.

De kleur links de traditie en rechts de vernieuwing. In het midden van het schild ontstaat de mengkleur. Dat is de kleur van morgen. De veelkleurigheid typeert het uiteindelijke Bossche Palet.

 

Typografie

Den Bosch Kapitaal is de naam van het lettertype voor de stad. Een eigen font met de look en feel van de stad en het beeldmerk. De letters zijn net als het schild aan beide zijden afgesneden. De letters zijn vriendelijk, eigenwijs, leesbaar maar net

anders.

 

 

 

merkweek 

18 -23 juli 2022 / Den Bosch partners

Mark de Greeff / Linda van den Dungen / Lianne Elemans 

 

strategie

Roel Stavorinus johnvenn agency / Lieke Dols the Forward Club / Mijke Pol Pol & Van Oijen / Marcel Ploegmakers Arthur & Brent / Levi Sars Fama Volat / Thijs van Gerwen Fama Volat / Nick van de Hei Fama Volat

 

ontwerp

Petra Janssen Studio Boot   / Edwin Vollebergh Studio Boot  / Marije Vercoelen Studio Boot  / Nina van Bart Studio Nina van Bart / Peter Korsman Autograph / Thomas de Bruin Buro Meta / Pim de Brock Pitcher / Bart Linders Pitcher / Rik Bevers Studio Tween / Jan Wolfs Studio Tween